Hej.
Idag hittade jag var kan jag läsa kommentarer på inlämningsuppgifterna. I en av de hittade jag några frågor om min erfarenhet. Jag försöker att besvara dem. :)
Jag fick min pedagogiska utbildning i Sankt-Peterburg Ryssland. Parallellt med mina studier arbetade jag som fysik och kemi lärare i årskurs 5,7,8 och 10. Årskurs 10 i Ryssland kan man jämföra med 1 gymnasieåret i Sverige.
Därefter flyttade jag tillbaka till Estland och sökte jobb. Jag fick arbete som fysik, matte och data lärare i en skola i Narva. Jag arbetade ditt 6 år innan flyttade jag till Stockholm. Jag brukade undervisa på grundskolans hög - och mellanstadiet och gymnasiet (årskurs 10-12). I Estland har vi gymnasiet och grundskolan under samma tak. Två sista arbetsår undervisade jag även matte och NO för lågstadiet. Det var i parallell med mina ordinarie arbetsuppgifter. Det var spännande och svårt samtidigt. En av mina uppgifter var höja intresse till "svåra ämnet". I min undervisning brukade jag använda mycket experiment och IKT eftersom mitt klassrum var datarummet med tillgång till Internet. När jag börjar arbeta som datalärare många av våra lärare hade "datorskräck". Då fick jag lära dem också att göra enkla saker på dator t.ex. skriva dokument med WORD, hitta information om på nätet.
En gång hörde jag fråga: Jag har internetbanks tjänst. Varför kan inte jag få pengar från dator? Då fick jag förklara till min kollega vad gör jag med den.
Jag skrev nästa alla skollans pappret på dator innan rektor och biträddrektor lärde sig att bli van med dator.
Kanske någon kan säga att det är osannolikt... men det var... lärarens digitala kompetens var låg och våra elever lärde oss massa saker.
År 2002 fick vi e-skolan som ett projekt då fick jag jobba som administratör i denna. E-Kool är estnisk offentliga lärplatform som använder alla skolor i landet. Fylla i basen alla uppgifter var det lättaste uppgift för mig. Efter den var nästa etapp - lära alla lärare i skolan hur man använder det...Sedan alla föräldrar ock elever... Glöm inte att jag slutade inte undervisa på heltid.
Det var en offentliga bas till som jag arbetar med ...
Skiljer åt varandra den estniska och den svenska skolan? Det svårt att jämföra eftersom den estniska skolan var reformerades hela tiden under mitt arbete som lärare och det är svårt att säga vad är estnisk skolsystem. Vi har "tävlingar" i olika ämne på skol-, stadens och landsnivå. Om elever får bra resultaten då får den elev olika pris och hans lärare också pga kommer skolan att vara populär då får man mer elever och pengar med dem till skolans ekonomi. Det var många plus för elev när den sökte högre utbildning.
Estnisk skoldag består av 6-8 lektioner varje lektion är nytt ämne på 40-45 min.
I Estland elever har 6-7 läxor varje dag i olika ämne (t.ex. matte, estniska, ryska, biologi, fysik osv). Det tar lång tid. I Sverige får min son bar 3 läxor per vecka och de är lätta och tar max 20 min per veckan.
I Sverige relation mellan elever och lärare är olika...i Estland elever har mer respekt för lärare.
Nu fick elever mer frihet även i den estniska skolan. De är inte rädda säga sitt åsikt, diskutera med lärare osv.
Det var lite om mitt erfarenhet i den estniska skolan.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Intressant att läsa om din erfarenhet från Estland och från Sverige.
SvaraRaderatack!)
SvaraRaderaJag håller med dig Linn !
SvaraRaderaJag håller med dig Linn!
SvaraRaderaLycka till i framtiden arbete:)
Tack!=)
SvaraRadera